Menu
088-Ambrero (088-2627376)

5 tips voor een succesvolle productlancering

Het is geen geheim dat onze harten bij Ambrero sneller gaan kloppen bij het horen van een goed productidee. De ontwikkeling van een nieuw product is een waanzinnig spannend proces waarbij je op strategisch, inhoudelijk, creatief en technisch niveau het uiterste uit jezelf wilt halen. In deze blogpost beschrijf ik vijf onderwerpen die dikwijls te laat aan bod komen.

Ambrero blog?

Wij delen de laatste ontwikkelingen en nieuwe bevindingen elke week op ons blog.

Contact opnemen?

Als je begint met de realisatie van een nieuw platform dan vliegen de ideeën over en weer. Je praat met de opdrachtgever over het basisidee en hoe je dat kunt vertalen naar baanbrekende software die de markt kan veroveren. Het is een sleutelmoment waarin de visie voor het product tot stand komt.

Productontwikkeling is echter meer dan een goed concept met de vertaling naar een interactieve applicatie. Voor een succesvolle lancering is meer nodig. Ik noem vijf onderwerpen waar je, als opdrachtgever, wellicht niet zo snel aan zal denken.

1. De invloed van het betaalmodel op de werking van de applicatie

Wat ik zie bij veel opdrachtgevers is dat ze super-oplossingsgericht zijn. Ze hebben een idee en willen zo snel mogelijk de markt op. De keuze voor het betalingsmodel wordt vaak gezien als bijzaak. Toch kan deze keuze de werking van de applicatie enorm beïnvloeden.

Wanneer wordt er betaald? Zijn er abonnementen? Is er een gratis account? En hoe zit het eigenlijk met het gebruik op proef? Natuurlijk is het makkelijker om in een later stadium, wanneer je veel meer weet over de praktische invulling van het concept, te beslissen welke abonnementsvormen er zijn. Maar het is een valkuil om te beginnen met de kernfunctionaliteit! De keuze voor een abonnement kan namelijk behoorlijk veel invloed hebben op de afhankelijkheden binnen de applicatie.

Een voorbeeld. Laten we zeggend dat een SaaS-applicatie drie abonnementen kent: Bronze (alleen basisfunctionaliteit A), Silver (alles uit Bronze plus module B) en Gold (alles uit Silver plus module C). In het geval dat basisfunctionaliteit A facultatief gebruik kan maken van gegevens uit modules B en C, moet de ontwikkelaar er van tevoren rekening mee houden dat B en C niet altijd beschikbaar zijn.

2. Rollen en rechten

Hetzelfde geldt voor de inrichting van het rechtenmodel. Dit kan gebaseerd zijn op de diverse rollen die de gebruiker kan innemen binnen het systeem. Ook wanneer de applicatie abonnementsvormen kent, kunnen deze abonnementen leiden tot een bepaald rechtenprofiel.

De ontwikkelaar moet op verschillende niveaus nadenken over de implementatie van deze rechten. De rechten die in de applicatie worden opgenomen hebben namelijk effect op de technische architectuur. Zo kunnen rechten leiden tot verschillende weergaven van dezelfde data, of tot een bepaalde samenwerking van verschillende rollen en daarbij tot de benodigde vervolgstappen.

Het is daarom belangrijk dat de ontwikkelaar al in vroegtijdig stadium weet met welke rechten hij rekening moet houden. Zo kun je voorkomen dat de applicatie aan het einde van het traject herzien moet worden.

3. Onboarding experience: de eerste indruk is goud waard

Het kan zijn dat jouw product een enorme potentie heeft, foutloos werkt, en precies beantwoordt aan de behoefte van jouw doelgroep. Nieuwe gebruikers melden zich aan, maar het aantal betalende klanten blijft achter, een lage conversie dus. Dik kans dat je dan te weinig oog hebt gehad voor de onboarding experience.

Onboarding experience
De onboarding experience van MailChimp

Met de onboarding experience bedoel ik de verwelkoming van de gebruiker. Deze reikt vanaf de aanmelding tot en met het eerste gebruik van de applicatie. Ik schrijf expres ‘tot én met’, want met de aanmelding is de klant nog niet binnen! Hij moet nog worden overtuigd dat het platform écht biedt wat hij ervan had verwacht. Maak je die verwachting niet waar? Dan haakt de klant af. Begeleidt het systeem hem of haar wél bij de eerst stappen, dan is de kans vele malen hoger dat de proefgebruiker converteert naar een betalende gebruiker.

Het proces van aanmelding en begeleiding bij de ingebruikname van het product is daarmee een van de belangrijkste aandachtspunten bij de lancering. Vaak wordt de functionaliteit die hiervoor benodigd is, zoals begeleidende instructies en sample-data, uitgesteld tot in een latere fase van het project. Met als gevolg dat er te weinig tijd of geld hiervoor overblijft. Haal dit onderdeel dus naar voren in de planning en zorg daarmee dat geïnteresseerden ook daadwerkelijk tot aankoop overgaan.

4. Breng je product tot leven met ‘empty states’

Gerelateerd aan de onboarding experience is de aandacht voor ‘empty states’. Hieronder wordt de manier verstaan waarop schermen worden gevuld wanneer er nog geen gegevens beschikbaar zijn. Stel dat een gebruiker net een account heeft aangemaakt. Hij of zij komt dan terecht in een lege, steriele omgeving.

Deze leegte kan echter effectief worden benut. Bijvoorbeeld om de identiteit van de applicatie te benadrukken. Een andere mogelijkheid is om de vrije ruimte te gebruiken voor instructieve teksten of illustraties. Een quick win als je hier op tijd over nadenkt!

5. Administratieve interfaces

Bij productontwikkeling ben je er niet met een product dat af is. De hele backoffice-administratie moet ook geregeld worden. Dat kan vrij basaal, door bijvoorbeeld de administratief medewerker per mail of chat-bericht) op de hoogte te stellen van nieuwe accounts. Maar wanneer je grote hoeveelheden klanten verwacht, geeft dat een hoop dubbel werk.

Zelfbouw is vaak ook niet nodig: liever houd ik de focus op het product. Er zijn tegenwoordig prima alternatieven beschikbaar waarmee de hele customer support kan worden afgehandeld. Happyfox, Zendesk en Freshdesk bijvoorbeeld. Een slimme koppeling met een dergelijk systeem bespaart een hoop werk!

Tot slot

Een succesvol product begint natuurlijk met een goed idee. Maar dat idee is dus lang niet het enige wat van belang is! Besteed vroegtijdig aandacht aan deze vijf aandachtspunten en je zult merken dat de productontwikkeling een stuk soepeler verloopt. Uiteindelijk is het het belangrijkst dat je gebruikers aan je product bindt.

Dus... neem de drempels weg, en maak een blijvende indruk. Succes!

Wil je meer weten over Software as a Service (SaaS)? Ambrero is gespecialiseerd in de realisatie van succesvolle online diensten. Lees meer over de juiste strategie op onze pagina over SaaS oplossingen.

Vraag het ons

Stel hier je vraag over software ontwikkeling direct aan een van onze specialisten.