Menu
088-Ambrero (088-2627376)

Waar moet je op letten bij de keuze van een ontwikkelaar voor je maatwerk software?

Als je software op maat wilt laten ontwikkelen, waar moet je dan op letten bij de keuze van je softwareleverancier? 6 tips van bedrijven die maatwerk software hebben laten maken.

Ambrero blog?

Wij delen de laatste ontwikkelingen en nieuwe bevindingen elke week op ons blog.

Contact opnemen?

1. Heeft je software ontwikkelaar oog voor je mensen?

Wie moet straks elke dag met de nieuwe software werken? Een projectmanager? Een monteur? Een servicedeskmedewerker? En waarmee kun je hun werk aangenamer maken? Kortom: als je software wilt ontwikkelen, kies dan voor een software ontwikkelaar die het belangrijk vindt om de toekomstige gebruikersgroepen te leren kennen. En die er tijd in stopt om die mensen ook echt persoonlijk te spreken. Dat geeft een software ontwikkelaar net dat extra inzicht om geen ‘goede’ maar ‘geweldige’ software te maken. Maar wat je software ontwikkelaar in elk geval moet willen, is direct al bij de eerste concepten de functioneel ontwerper, de projectmanager en de verschillende groepen eindgebruikers bij de eerste concepten laten meedenken. Door die multidisciplinaire aanpak gaat de software passen als een handschoen.

Jet Bavelaar, stafmedewerker bij CASA Nederland beaamt dat: ‘Onze mensen op de operatiekamer kunnen nu heel intuïtief werken met touchscreens, terwijl hun cliënten via een webapplicatie afspraken kunnen maken, waarbij zij meteen een vragenlijst kunnen invullen die al rekening houdt met een aantal wegingsfactoren. Zo volgt het systeem onze ideale processen, in plaats van andersom. Ik ken geen enkel ander systeem dat zo uitgebreid is en zo intuïtief dat het precies voldoet aan onze wensen.’

2. Denkt je software ontwikkelaar ook buiten de gebaande paden?

Misschien wel het grootste probleem in de IT-sector is dat software-ontwikkelaars over het algemeen bèta’s zijn. Rationele denkers dus, die van nature geneigd zijn om in een zo recht mogelijke lijn van A naar B te denken. Ligt er op die lijn een (schijnbare) onmogelijkheid? Dan zijn ze geneigd het idee niet verder te onderzoeken en direct een andere, wel werkbare oplossing te zoeken. Dat levert weinig vernieuwende ideeën op. Het is goed als je software ontwikkelaar zichzelf een laterale manier van denken heeft aangeleerd: ‘stel dat het wel mogelijk zou zijn?’ Dit ‘omdenken’ leidt vaak tot verrassende nieuwe inzichten. Waarbij het natuurlijk helpt als je uitstekend op de hoogte bent van alle laatste standaarden en technieken.

Mylaps heeft zo’n ‘Niets is onmogelijk’ houding ervaren van zijn software ontwikkelaar. ‘Men zei: dat gaat je niet lukken’, vertelt Guy Florack, productmanager bij het bedrijf dat sporttijdwaarnemingsystemen levert. Hij wilde software die gedurende de race ook voorspellingen kan maken. ‘We wilden onze klanten een extra module bieden waarmee zij tijdens grote hardloopwedstrijden accuraat de top 10 zou kunnen bijhouden in elke categorie, en daar de winnaar van kunnen voorspellen. Zelfs als men op verschillende tijden gestart is.’ Het ongeloof vanuit de sportwereld was geen reden om het project af te blazen. Integendeel. Het was voor ons een stimulans.

3. Kiest je ontwikkelaar voor techniek die toekomstbestendig is?

Dit lijkt een open deur. Want de meeste software ontwikkelaars beschikken over uitstekende kennis als het gaat om de laatste technieken en standaarden. Daarin zul je als klant vaak weinig verschil aantreffen. Maar er is nog meer dat bijdraagt aan toekomstbestendige software. Blindstaren op de meest geavanceerde technieken leidt niet altijd tot software waar de klant het langst plezier van heeft. Bart Matthaei, mede-oprichter van maatwerk software ontwikkelaar Ambrero herkent dit. ‘Zo ontwikkelden wij bijvoorbeeld ooit een stuk software dat een paar jaar later niet meer toereikend bleek door de groei van het bedrijf en de daarmee samenhangende explosieve groei van gegevensstromen. Dat hadden we kunnen zien aankomen als we meer hadden geweten over de toekomstplannen van die klant. Vanaf dat moment willen we alles weten van onze klant over de trends in zijn markt, zijn toekomstverwachtingen en over plannen die hij heeft.’ Want zoals Edgar van Baren, projectmanager bij Gatso (klant van Ambrero) het formuleert: ‘Kwaliteit leveren is één ding, maar je hebt er weinig aan als de software snel verouderd is. Het systeem moet jaar in, jaar uit kunnen draaien.’

4. Is je software ontwikkelaar altijd beschikbaar?

Dat een samenwerking goed verloopt, zit ‘m niet alleen in de software zelf. Als klant wil je ook direct kunnen schakelen met de makers van je maatwerk software. Zeker als je organisatie afhankelijk is van die software. Dan wil je niet wachten tot een accountmanager het geregeld heeft. Of afgescheept worden door een projectleider met een ticket op een wachtlijst. Regel met je software ontwikkelaar dat je direct kan schakelen met het team van ontwikkelaars. En eis ook dat de documentatie van de software op orde is, zodat andere techneuten het werk direct kunnen overnemen mocht dat nodig zijn.

Het systeem moet jaar in, jaar uit kunnen draaien

En dat is waardevol beaamt José Knijn, Knowledge Analyst: ‘Naast de juiste software heb je ook een flexibele samenwerking met de leverancier nodig. Bij Ziggo moeten we ook in het weekend updates kunnen doorvoeren’, zegt ze. ‘Je moet dan snel kunnen schakelen. En je wil ook niet dat een vakantie het hele project kan blokkeren.’

5. Is je software ontwikkelaar proactief?

‘Soms komt het voor dat je als klant ook nog moet zoeken naar wat je nou precies verwacht.’ vertelt Edgar van Baren, projectmanager bij Gatso. Dan helpt het enorm als je leverancier die eisen kan achterhalen. Niet simpelweg doen wat je gevraagd wordt, maar doorvragen. En als dat nodig is: kritisch zijn.’ Zorg dus dat je software ontwikkelaar nieuwsgierig is. Jouw organisatie is namelijk uniek. En je wilt niet dat een ontwikkelaar applicaties gaat ontwikkelen op de automatische piloot. Je wilt een partner die bereid is te investeren in parate kennis over jouw organisatie, jouw processen en jouw systemen.

Tim Maduro, Manager Application Development Assurance bij Ziggo: ‘Het is een grote plus als je software ontwikkelaar pro-actief is, en creatief. Niet alleen om het probleem oplossen, maar ook nog iets onverwachts leuks toevoegen, waardoor alle partijen kunnen groeien.’

6. Kun je met je software ontwikkelaar tot heldere prijsafspraken komen?

Krijg je van je beoogde software ontwikkelaar vooraf geen harde prijsafspraken? Dan heeft hij waarschijnlijk niet het idee dat jij je vraag helder hebt. Vaak krijg je dan hele onduidelijke offertes met veel stelposten. Dan is het belangrijk om te weten dat je de beste maatwerksoftware bouwt aan de hand van een functioneel ontwerp dat is geschreven vanuit de eindgebruiker. Zo’n functioneel ontwerp is iets anders dan ‘een globaal idee van wat de software allemaal zou moeten kunnen’. En het geeft je zekerheid over de prijs.

Een goed functioneel ontwerp verlaagt het risico op verrassingen achteraf

Is er nog geen functioneel ontwerp? Dan kun je de maatwerk software ontwikkelaar vragen om dit voor je te maken. Laat je software ontwikkelaar verkennende gesprekken voeren met alle gebruiksgroepen. Zo krijgen zij de specificaties exact boven water die ze kunnen vastleggen in een functioneel ontwerp. Als het goed is, kun je met dat ontwerp ook gaan ‘shoppen’ bij andere software ontwikkelaars. Met een goed functioneel ontwerp blijken de ontwikkelkosten vaak nog reuze mee te vallen ook. Sommige softwareontwikkelaars geven je een flinke korting op het maken van het functioneel ontwerp als je de software ook bij hen bestelt. Wesley Portegies, projectleider bij Smith&Nephew Orthopaedics vergelijkt maatwerksoftware met een Italiaans maatpak: ‘je hebt altijd een paar pas-sessies nodig voordat het klaar is, maar onze software ontwikkelaar op maat leverde het wel tegen een confectieprijs’.

Conclusie

Kijk niet alleen naar de kennis van technieken en standaarden. Net zo belangrijk is de visie en de attitude van je software ontwikkelaar. Besteedt hij voldoende aandacht aan de toekomstige gebruikers van de software? Toont hij de wil om je organisatie te leren kennen en beter te maken? Als dat goed zit, scheelt dat veel frustratie.

Download dit artikel als PDF

Vraag het ons

Stel hier je vraag over software ontwikkeling direct aan een van onze specialisten.