MEA-NL in detail

Al keer aangevraagd!

Wil je meer informatie over digitaliseren en verbinden van bedrijfsprocessen en deze case? We hebben een uitgebreide casesheet voor je, met visuals, infographics en meer informatie over het team. Vraag hem nu aan.

De achterliggende techniek Wireframes & visuals van het ontwerpproces Het projectteam
U bent iets vergeten in het formulier. Vul de gemarkeerde velden aan.

Vraag nu gratis aan

Bericht verzonden

Bedankt voor je bericht. We sturen je de casesheet zo snel mogelijk.

 

Casesheet Ambrero
Cases HKU

Mobiele app; materiaal lenen was niet eerder zo makkelijk

De ruim 4.000 studenten van de HKU reserveren online

De studenten van de Hogeschool van Kunsten in Utrecht (HKU) lenen heel wat materiaal voor de projecten die ze doen. Hiervoor heeft de HKU een uitleenloket ingericht. Pakweg drie jaar geleden, na een verhuizing, is er een tweede loket gestart. Dit vroeg echter een verdubbeling van de capaciteit. Toen ontstond de vraag bij HKU; hoe kan dit proces efficiënter worden ingericht?

Het probleem

Een formulierenstroom en beperkte bereikbaarheid

Voorheen vroegen studenten hun benodigde projectmateriaal verbaal aan, bij het uitleenloket. Deze werden vervolgens handmatig door de medewerkers ingeboekt in het kalendersysteem. Ook kregen de studenten aanvullend advies per aanvraag; als je X leent, heb je wellicht ook Y nodig.

Met de komst van een tweede loket nam de werkdruk flink toe, een onwenselijke situatie. Daarnaast wilde HKU de uitleendienst toegankelijk maken voor studenten van alle vestigingen.

De opdracht aan Ambrero

Formulierstromen digitaliseren zodat bedrijfsprocessen op elkaar aansluiten

De opdracht van het uitleenloket van HKU aan ons was helder:

  • Procesautomatisering voor het reserveren van materiaal
  • Schaalbaarheid voor het uitbreiden met andere vestigingen

“We hadden vooraf een duidelijke doelstelling gesteld, namelijk; eind 2018 gaan 80% van de reserveringen via de app”, aldus Teije, projectmanager bij HKU. En die uitdaging zijn we met veel plezier aangegaan!

Onze oplossing

Ontwikkeling van gebruikersvriendelijke mobiele app

HKU is het inventarisatietraject gestart met een Agile workshop waarbij we gezamenlijk de uitgangspunten voor het project hebben vastgesteld, de beoogde werking van de software en de scope. Een efficiënte manier om te komen tot de definitie van het MVP (Minimum Viable Product) .

Hierna is het dev-team aan de slag gegaan. “We hebben een ‘mobile first’ app ontwikkeld die op elk gewenst moment bereikbaar is voor studenten en natuurlijk ook voor HKU zelf.”, aldus Huub Koehorst, senior ontwikkelaar bij Ambrero. “De app is zeer gebruiksvriendelijkheid. De toepassing van verschillende kleuren per uitleencategorie draagt hieraan bij. Evenals het gebruik van LDAP integratie waardoor gebruikers kunnen inloggen met hun bestaande HKU account.”

De mobiele app biedt de gebruikers de volgende functionaliteit:

  • beheer; overzicht van reserveringen en in te nemen materiaal
  • direct inzicht in de beschikbaarheid op basis van datum en uitleenduur
  • single account systeem door LDAP integratie
  • integratie van de persoonsidentificatie, via een kaartlezer, met de app

De MVP van deze laagdrempelige en mobile first app is ontwikkeld in vijf sprints, wat gelijk staat aan tien weken.

Ook bedrijfsprocessen optimaliseren?
Het resultaat

Het projectresultaat; bereikbaarheid en verlaging van de werkdruk

“Het team van Ambrero duikt diep in de materie en doorziet in zeer korte tijd de processen binnen HKU. Ze denken met ons mee en zijn een goede sparringpartner. Daarnaast dwingen ze ons tot nadenken en keuzes maken door veel vragen te stellen.”, aldus Teije, projectmanager HKU.

Bereikbaarheid

Studenten kunnen altijd en overal online met hun smartphone de beschikbaarheid checken van het benodigde materiaal en deze reserveren.

Uniforme informatie

De mobiele app biedt de studenten informatie over het materiaal. Deze is nu uniform en online beschikbaar voor alle studenten van de diverse locaties.

Minder werkdruk

Wanneer dit jaar 80% (of meer) van de reserveringen via de app worden gedaan zal de werkdruk van de HKU collega’s afnemen. Er wordt efficiënter en prettiger gewerkt.

Mobiele app; materiaal lenen was niet eerder zo makkelijk
Mobiele app; materiaal lenen was niet eerder zo makkelijk
Mobiele app; materiaal lenen was niet eerder zo makkelijk

HKU..

had een looptijd van 10 weken

gebruikt technieken als Springboot, AB Framework, Postgress database, Java HTML Sanatizer (security, OWASP), Docker employed, SaSS (styling) en JQuery

is gemaakt door het scrumteam Mariëlle (Java ontwikkelaar), Huub (senior Java ontwikkelaar), Matthijs (junior Java ontwikkelaar), Erwin (UX designer) en Bart (scrummaster)

Snel de markt op met je SaaS applicatie?
Of wil je meer over ons weten?

Bel nu met Bart Matthaei, mede-oprichter van Ambrero. Komt het nu niet uit? Laat dan gewoon je bericht achter.

Bart Matthaei

Directie & sales

Email

.. of laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.

Je bent iets vergeten in te vullen.

Bericht verzonden

Bedankt voor je bericht. Je hoort snel van ons!