Kennisbank

Minimum Lovable Product

Bij SaaS kom je vaak de term Minimum Lovable Product tegen, ofwel MLP. Maar wat is dat eigenlijk en hoe draagt een MLP bij aan een succesvolle lancering van je product? De antwoorden vind je hier!

Wat is het Minimum Lovable Product (MLP)?

Wanneer je een nieuw product lanceert dan is het vaak zoeken naar een evenwicht tussen de snelheid waarmee je de markt op gaat en de kwaliteit van het product. Het Minimum Lovable Product is de eerste versie van het project dat de potentie heeft om gebruikers enthousiast te maken over je project.

Het verschil tussen het Minimum Lovable Product en het Minimum Viable Product

In de 'lean startup' trend werd het Minimum Viable Product (MVP) gezien als dé methode om een product te lanceren: de markt op met een vroeg prototype en dan stapsgewijs het product verbeteren. Maar worden de gebruikers daar nou warm van? Zorgt het MVP ervoor dat je product aanslaat? Gezien de hoeveelheid andere tools die er op de markt is waarschijnlijk niet.

Er wordt weleens gezegd dat je maar één kans hebt om een nieuwe dienst goed te lanceren. Doe je het te vroeg, dan heb je kans dat het publiek de potentie niet ziet. Werk je het product verder uit, dan neem je meer risico. Je initiële investering is immers hoger. Met het uitbrengen van een Minimum Lovable Product zit je daar tussenin. Het product bevat net genoeg functionaliteit om waardevol te zijn voor de gebruiker en is voldoende uitgewerkt dat je doelgroep van het product gaat houden. Het MLP is dus net een stap verder ontwikkeld ten opzichte van het MVP.

Het is belangrijk dat het product zich onderscheidt van de massa. Dat het product bovengemiddeld werkt, misschien zelfs verrast. Niet over de gehele scope, het is beter om één ding uitzonderlijk goed te doen. Door een creatieve uitstraling, een slimme User Experience, of misschien wel door ongekende snelheid. Met een Minimal Lovable Product maak je dat verschil en zorg je ervoor dat je product blijft hangen bij je doelgroep.

Het Minimum Lovable Product als basis voor succes

Bij productontwikkeling heb je twee soorten Product Owners: de visionairs en de bedachtzamen. Bij de visionairs reiken de bomen tot in de hemel; ze hebben een prachtig idee en willen dat ook in de volle glorie aan de wereld presenteren. De bedachtzamen zijn veel behoudender en willen vooral klein beginnen en dan stap voor stap naar een eindresultaat werken. Voor een MLP heb je beide mentaliteiten nodig;

  • wees behoudend in WAT je wilt
  • en visionair in HOE je het wilt

Stel je prioriteiten meedogenloos hard en vraag je bij alles af waarom het bijdraagt aan het overtuigen van je doelgroep. Je kunt niet alle problemen oplossen, dus focus je op datgene wat je gebruikers het meest helpt.

Investeer vervolgens in het ontwerp van je applicatie: ontwikkel een intuïtieve UX en zorg ervoor dat je Minimal Lovable Product er top uitziet. 'Dress to impress' en zorg zo voor een geweldige eerste indruk. Klanten zijn vergevingsgezinder bij producten die vakkundig zijn ontworpen er mooi uitzien.

Met de eerste enthousiaste gebruikers begin je met het opbouwen (en onderhouden) van je community. Deze early adaptors zijn ontzettend waardevol en kunnen je belangrijke feedback geven over je product, eventuele bugs, en wensen voor de toekomst. Luister goed en laat ze input geven op de koers van je product. Des te groter de kans dat ze je product gaan promoten.

Door goed te luisteren en regelmatig kleine updates aan je MLP te doen zorg je ervoor dat je community loyaal blijft. Zo wordt je product steeds beter en kom je tot een product waar je gebruikers niet meer zonder kunnen!

Meer over 'Minimum Lovable Product':

Ook op zoek naar een technisch partner?
Of wil je meer over ons weten?

Bel nu met Bart Matthaei, mede-oprichter van Ambrero. Komt het nu niet uit? Laat dan gewoon je bericht achter.

Bart Matthaei

Directie & sales

Email

.. of laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.

Je bent iets vergeten in te vullen.

Bericht verzonden

Bedankt voor je bericht. Je hoort snel van ons!